15 May 2012

sembilan dua puluh malam semalam

Posted by -izzAh- at 10:03
tengah dok melayan cerita korea, ayah called.

ayat pertama ayah, tiba-tiba teringat kat izzah, sebab tu ayah called.

lepas tu ayah tanya khabar, ada kelas ke tidak, tengah buat apa, dah makan ke belum.

perbualan-perbualan biasa antara ayah dan anak.

bila dah letak phone, tiba-tiba sebak.

baru perasan, ayah tak pernah call pun sebelum ni. selama kahwin, itu first time ayah call.

baru perasan jugak, selama saya hidup 22 tahun, itu first time dapat call daripada seorang ayah.

ye, saya dah lama takde ayah. dah 16 tahun takde ayah.

daripada umur saya 6 tahun saya dah takde ayah.

arwah ayah saya, yang saya panggil abah, dah lama meninggal. kubur ada di negeri sembilan.

seingat saya, selama saya hidup, saya tak pernah dapat peluang nak wish happy father's day.

seingat saya, selama saya hidup, saya tak pernah dapat peluang nak wish happy birthday abah.

seingat saya, selama saya hidup, saya tak pernah dapat peluang nak wish selamat hari raya abah.

seingat saya, selama saya hidup jugak, saya tak pernah save sesuatu phone number sebagai ayah.

mungkin ada saya pernah wish tapi semua wishes tu, tak lekat dalam memori saya yang baru berusia 6 tahun time tu.

lepas kahwin, disebabkan saya masih tinggal dengan family mertua, banyak yang perlu saya adjust untuk hidup dengan seorang ayah.

saya mula belajar untuk panggil ayah makan.

saya mula belajar untuk tanya ayah pergi kerja pukul berapa

saya mula belajar untuk ucap, selamat hari raya ayah.

lepas ayah call semalam, saya mesej mak mertua saya,

"mak, tolong cakap kat ayah, thanx sebab call. saya rasa that was my first phone conversation saya with a father yang saya tak pernah rasa pun sebelum ni."

lepas beberapa ketika, phone saya berbunyi lagi. kali ni mesej dari ayah.

"ayah tengah usrah dapat mesej mak. ayah gembira dan bangga izzah jadi part of family ni. cuma ayah ni kurang expressive saja ye. harap jaga solat, doa banyak-banyak. jaga diri dan kandungan"

takde apa yang mampu saya balas untuk mesej tu selain thanx ayah.

setiap kali lepas solat, saya selalu doa supaya Allah SWT panjangkan umur ahli keluarga saya, panjangkan jodoh saya dan suami saya.

saya taknak anak saya jadi macam saya. saya takut anak saya nanti tak merasa nak panggil ayah. saya takut anak saya nanti takde memori dengan ayah dia. saya takut ayah baru saya pun tinggalkan saya. saya sayang suami dan semua ahli keluarga saya. semoga semua sentiasa berada dalam keadaan sihat dan dilindungi-Nya.

tolong doakan untuk saya.


2 comments:

Eydaaa said...

Allah sentiasa bersama dengan kamu & Allah sentiasa berikan yg terbaik buat kamu.
Ramai yg selalu doakan yg terbaik buat kamu; termasuk saya :)

*ayat skema sket :)

-izzAh- said...

aww~~
t.kasih sbb mendoakan. may Allah bless u n your family too =)

Post a Comment

 

Anak Ibu Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review